Iskolaválasztás, avagy hol kezdjen tanulni a gyerek?
A törvényi szabályozás szerint az iskolaköteles korú gyereket a lakóhely szerint területileg illetékes általános iskola első osztályába kell beíratni. Ennek adminisztratív okai vannak, ugyanis így minden gyermek nyomon követhető, nem marad ki senki a kötelező beiskolázásból.
Gyakran előfordul azonban, hogy a területileg illetékes iskola valamilyen ok miatt nem a legmegfelelőbb, ekkor lehetőség van arra, hogy másik iskolába is beírassák a gyermeket. Addig, amíg a lakóhely szerint illetékes iskola nem határozhat meg felvételi követelményt, a "másik" iskolába gyakran felvételizni kell, vagyis válogatnak a gyerekek között. Mérlegelni kell, hogy milyen hatással lehet a megmérettetés és az esetleges kudarc a gyerekre.
Ebben az életkorban a gyerek még erősen kötődik a felnőttekhez, számára nagyon fontos a tanító nénivel kialakuló kapcsolat. Emiatt az iskolaválasztás inkább „tanító néni választás" legyen. Fontos, hogy a szülőnek és a gyereknek egyaránt szimpatikus legyen a pedagógus. Végül, ha lehetséges, kérdezzék meg más szülők véleményét is az iskoláról, az ott tanító pedagógusokról. Igazán jól mindezen tapasztalatok összevetésével lehet dönteni.
Másik szempont annak a módszernek az ismerete, amivel majd az első osztályban tanítani fognak. Nagyon sokféle módszer és még több kiváló és kevésbé jó könyv közül választhat a pedagógus. Még egy iskolán belül is lehetnek eltérések, más módszer szerint tanulhat az egyik osztály és más módszer szerint haladhat a másik osztály. A szülők próbáljanak meg informálódni a módszerről és arról, hogy milyen ütemben haladnak majd az anyaggal. Mikorra kell a gyereknek megtanulni folyékonyan olvasni, mikorra ismerkednek meg a számokkal, mikor, milyen ütemben haladnak az írás oktatásával.
Végül próbáljanak meg tájékozódni a leendő osztály létszámáról. A kevesebb gyerek optimálisabb a pedagógus és a kis elsős számára is.